همانطور که قبلاً دیدیم، مراکز تعطیلات و مراکز اوقات  کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان فراغت، هم از نظر محتوا و هم در محدوده خود، یادگیری متفاوتی دارند. بنابراین، جمع، از نظر کمیت یادگیری منتقل شده توسط و در این ساختارها. از ارزش‌ها و اهداف کلی بیان شده در پروژه‌ها، که هدفشان ساختن یک شهروند ایده‌آل، تحقق یافته، اجتماعی، خودمختار است که بتواند انتخاب‌های خود را ابراز کند، تا یادگیری ساده‌تر، از جمله دانش شبه آکادمیک، بسیاری از آموزش‌ها از طریق این موارد انجام می‌شود. سازه های. ما به مراکز تفریحی یا مراکز تعطیلی  کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان خاصی اشاره نکرده ایم که پروژه های آنها با اکثر کارهایی که در حال حاضر انجام می شود بسیار متفاوت باشد. این مورد، برای مثال، در مورد مراکز اوقات فراغت مرتبط با مدارس (CLAE)، مراکز تعطیلاتی که آموزش آنها تجربی یا نوآورانه اجرا می شود (آموزش تصمیم گیری و غیره) یا حتی مراکز عمدتاً هنری، فرهنگی، موسیقی، علمی است. , زبانی... مراکز تعطیلات و مراکز اوقات فراغت از طریق کمک های آموزشی خود باعث کسب دانش دیگر در زمینه های دیگر زندگی کودکان مانند مدرسه یا خانواده می شوند.

مراکز اوقات فراغت بیش از هر چیز به عنوان ساختارهای کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان  مکمل مدرسه شناخته می شوند. علاوه بر این، بسیاری از کودکان و جوانان، به ویژه از پس زمینه های محروم، به فعالیت های اوقات فراغت دسترسی نخواهند داشت یا به جز از طریق این ساختارها به تعطیلات نمی روند. در واقع، مقیاس‌های ضریب فامیلی که توسط بسیاری از سازمان‌دهندگان ایجاد شده است، به کودکان و جوانان از پیش‌زمینه‌های محروم اجازه می‌دهد تا در این ساختارها شرکت کنند. برنامه موفقیت آموزشی (PRE) که از سال 2005 تأسیس شده است، در میان سایر اقدامات، به کودکان یا جوانانی که در مدرسه مشکل دارند کمک می کند تا در این ساختارها شرکت کنند، هدف این ا کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان ست که آنها را در موقعیتی قرار دهیم که از طریق مداخله بیرونی در مدرسه یاد بگیرند. فعالیت های فرهنگی، ورزشی، هنری یا اوقات فراغت. از این منظر می توان باور داشت که این ساختارها به پیشگیری و مبارزه با افت تحصیلی و محرومیت ها کمک می کنند.

یادداشت

[1]