ScratchJr

ScratchJr یک زبان برنامه نویسی بصری است که  اسکرچ جونیور چیست برای معرفی مهارت های برنامه نویسی به کودکان 5 تا 7 ساله طراحی شده است. این برنامه یک زبان برنامه نویسی مقدماتی در نظر گرفته می شود.[1] این به عنوان یک برنامه رایگان برای iOS، Android و Chromebook در دسترس است.

 

ScratchJr مشتق شده از زبان Scratch است که توسط بیش از  اسکرچ جونیور چیست 10 میلیون نفر در سراسر جهان استفاده شده است. با این حال، برنامه‌نویسی در اسکرچ به مهارت‌های خواندن اولیه نیاز دارد، بنابراین سازندگان نیاز به زبان دیگری را دیدند که راهی ساده‌تر برای یادگیری برنامه‌نویسی در سنین پایین‌تر و بدون نیاز به خواندن یا ریاضیات باشد.

 

تاریخ

ScratchJr توسط یک تیم مشترک از جمله Marina Umaschi Bers در دانشگاه Tufts، Mitchel Resnick در آزمایشگاه رسانه MIT، و Paula Bonta و Brian Silverman در Playful Invention Company توسعه داده شد.[2][3] به این پروژه کمک مالی 1.3 میلیون دلاری از بنیاد ملی علوم داده شد و بودجه اضافی در پلتفرم Kickstarter جمع آوری شد.[1] نسخه اولیه در جولای 2014 برای iPad راه اندازی شد. یک نسخه اندروید در مارس 2015 منتشر شد و یک برنامه Chromebook در مارس 2016 منتشر شد.[4] همچنین نسخه ای به نام PBS Kids ScratchJr وجود دارد اسکرچ جونیور چیست  که با مشارکت PBS Kids در سال 2015 منتشر شد.[5][6] این نسخه دارای جن‌ها و پس‌زمینه‌هایی ا برنامه نویسی کودکان ست که از مجموعه‌های انیمیشن محبوب کودکان مانند گربه طبیعت و کراتس وحشی گرفته شده است.

 

رابط کاربری

 

رابط ویرایشگر

کودکان کدی را در اشیایی به نام sprites ایجاد می کنند - اسکرچ جونیور چیست  که می تواند کاراکتر یا اشیاء دیگر باشد. ScratchJr با کتابخانه ای از sprites همراه است و sprites را می توان با استفاده از "Paint Editor" ویرایش کرد یا موارد جدید ایجاد کرد.

 

کد با کشیدن بلوک ها به یک منطقه کدگذاری و جمع کردن آنها به یکدیگر ایجاد می شود. همه بلوک ها کاملاً مبتنی بر نماد هستند (بدون متنی غیر از مقادیر) که به این ترتیب کودکان می توانند قبل از خواندن از این زبان استفاده کنند. بلوک‌ها مانند کلمات از چپ به راست به هم متصل می‌شوند و با اتصالات بالا به پایین که اسکرچ جونیور چیست  زبان اصلی اسکرچ استفاده می‌کند در تضاد است. ناحیه کدگذاری اصلی در پایین صفحه نمایش داده می شود که مرحله در مرکز، صحنه در سمت راست و اسپرایت ها در سمت چپ قرار دارد. جن برای هر صحنه منحصر به فرد است.

 

رابط کاربری بسیار ساده تر از Scratch است. هم تعداد دسته‌های بلوک‌های برنامه‌نویسی و هم تعداد بلوک‌های درون هر دسته کاهش یافته است، به‌طوری‌که فقط اکثر پایه‌های آن حفظ شدند.[7]

 

یادداشت های دسته

  رویدادها اسکریپت ها را شروع می کند و اسکرچ جونیور چیست  به اسکریپت های دیگر پیام می فرستد

  حرکت جن ها را حرکت می دهد و زاویه ها را تغییر می دهد

  Looks دید، لباس‌ها و خروجی گفتار حبابی را کنترل می‌کند

  صدا یک صدای "پاپ" یا صدای ضبط شده را پخش می کند

  کنترل بخشی از اسکریپت را به تعداد مشخصی بارها تکرار می کند

  پایان ها به پایان می رسد، بی نهایت تکرار می شود  اسکرچ جونیور چیست و به صفحه مشخص شده پروژه می رود

علاوه بر جن، بچه‌ها می‌توانند پس‌زمینه‌هایی را به پروژه‌ها اضافه کنند تا به آن‌ها محیط و فضایی ببخشند. هر پس‌زمینه مانند صفحه‌ای در کتاب در نظر گرفته می‌شود و مجموعه‌ای از جن‌های خاص خود را دارد. یک پروژه می تواند حداکثر 4 پس زمینه داشته باشد.

 

در محیط مدرسه استفاده کنید

ScratchJr برنامه‌ای برای توسعه مهارت‌های تفکر اسکرچ جونیور چیست  محاسباتی در کلاس‌های ابتدایی، به‌ویژه در محیط‌هایی با دانش‌آموزان پیش‌خوان مانند Pre-K تا کلاس دوم است.

 

این در بسیاری از مدارس از جمله بسیاری از کلاس های درس در سراسر ماساچوست استفاده می شود. به عنوان مثال، در کلاس های مهد کودک در مدرسه کودکان الیوت-پیرسون در مدفورد، What is Scratch Junior?  وابسته به دانشگاه تافتس، و در مدرسه روز جامعه یهودی در واترتاون، بوستون، از آن استفاده می شود.[7]