nd 28.64 برای کلاس 11. این نتایج نشان می دهد که مسابقات اسکرچ  دانش آموزان کلاس 11 که تجربه ای با جاوا و اسکرچ داشتند، نسبت به دانش آموزان کلاس 10 پاسخ منفی تری نسبت به سودمندی درک شده Scratch و قصد رفتاری برای استفاده از Scratch داشتند. نتایج حاصل از سوالات باز برای ارزیابی این پدیده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

هفده نفر از 22 دانش آموز کلاس 11 گزارش کردند که ترجیح  مسابقات اسکرچ  می دهند جاوا را به جای اسکرچ در کلاس 10 مطالعه کنند. پاسخ دهنده 5 از کلاس 11 اظهار داشت که "جاوا به طور کلی زبان برنامه نویسی بهتری است زیرا دقیق تر و دقیق تر است. Scratch نسبتاً ساده است و واقعاً به یادگیری مهارت های برنامه نویسی کمک نمی کند." پاسخ دهندگان 6 نشان دادند که با Scratch "نیازی به یادگیری کدنویسی ندارید". پاسخ دهندگان 7 گفتند که "خراش بیشتر دوستدار کودک است". پاسخ دهنده 10 اسکرچ را "خیلی جوان تر" توصیف کرد و اظهار داشت که سطح مسابقات اسکرچ  کافی دانش برنامه نویسی مورد نیاز برای جاوا در کلاس 11 را برای آنها فراهم نمی کند.

 

تجزیه و تحلیل همبستگی

 

برای اندازه گیری قدرت و جهت بین چهار سازه TAM از ضریب همبستگی رتبه اسپیرمن استفاده شد. نمرات سوالات مقیاس لیکرت از 1 (کاملاً موافقم) تا 5 (کاملاً مخالفم) متغیر بود. میانگین نمرات  مسابقات اسکرچ  کلی برای هر سازه محاسبه شده و در جدول 2 ارائه شده است.

 

نتایج (جدول 2) نشان می‌دهد که بین باورهای دانش‌آموزان پایه دهم که اسکرچ را مفید می‌دانستند (U) و قصدشان برای استفاده از آن (BI) رابطه مثبت متوسطی (0.539) وجود دارد. این ارتباط آماری معنی‌دار (008/0=p) نشان می‌دهد که سودمندی درک شده عموماً بر قصد رفتاری دانش‌آموزان برای استفاده از زبان برنامه‌نویسی اسکرچ تأثیر می‌گذارد.

 

بین نگرش دانش آموزان پایه دهم نسبت به استفاده از Scratch (A) و قصد  مسابقات اسکرچ  رفتاری آنها برای استفاده از آن (BI) یک ارتباط قوی مثبت (0.701) وجود داشت.

 

این ارتباط آماری معنی دار (000/0=p) نشان می دهد که نگرش دانش آموزان نسبت به برنامه نویسی اسکرچ به طور قابل توجهی بر قصد رفتاری آنها برای استفاده از آن تأثیر می گذارد. با این حال، باورهای پاسخ دهندگان درجه 10 در مورد سهولت استفاده از اسکرچ (E) به طور معنی داری (058/0-r=، 703/0=p) با قصد  مسابقات اسکرچ  رفتاری دانش آموزان برای استفاده از آن (BI) ارتباط معنی داری نداشت. این بدان معناست که تقریباً هیچ ارتباط خطی بین دانش‌آموزان پایه 10 سهولت استفاده از Scratch و قصد رفتاری آنها برای استفاده از آن وجود ندارد، که نشان می‌دهد به نظر نمی‌رسد سهولت استفاده بر قصد رفتاری تأثیر بگذارد.

 

جدول 3 ضرایب همبستگی را برای دانش آموزان پایه 11 نشان می دهد. برخلاف دانش‌آموزان پایه 10، سودمندی درک شده Scratch (U) با قصد رفتاری دانش‌آموزان کلاس 11 برای استفاده از آن  مسابقات اسکرچ  ارتباط معنی‌داری نداشت (058/0-r=، 703/0=p). این به این معنی است که تقریباً هیچ ارتباط خطی بین میزان مفید بودن Scratch توسط دانش‌آموزان کلاس 11 و قصد آنها برای استفاده از آن وجود ندارد، که نشان می‌دهد سودمندی درک شده بر قصد رفتاری تأثیر نمی‌گذارد. این احتمالاً به تجربه دانش‌آموزان کلاس یازدهم با زبان‌های برنامه‌نویسی پیشرفته‌تر نسبت داده می‌شود.

 

بین نگرش پاسخ دهندگان درجه 11 نسبت به استفاده از Scratch (A) و قصد رفتاری آنها برای استفاده از آن (BI) یک ارتباط قوی مثبت (0.743) وجود دارد. این ارتباط آماری معنی‌دار (000/0=p) نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد نگرش دانش‌آموزان پایه یازدهم نسبت به برنامه‌نویسی اسکرچ به طور قابل‌توجهی بر قصد آ مسابقات اسکرچ  نها برای استفاده از آن تأثیر می‌گذارد.

 

در همین حال، باورهای دانش‌آموزان پایه یازدهم در مورد آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان  سهولت استفاده از اسکرچ (E) با قصد رفتاری آنها برای استفاده از آن (BI) ارتباط معنی‌داری نداشت (225/0-=r، 315/0=p). این بدان معناست که تقریباً هیچ ارتباط خطی بین پاسخ‌دهندگان کلاس 11 وجود آسانی برای استفاده از Scratch و قصد آنها برای استفاده از آن وجود ندارد، که نشان می‌دهد به نظر نمی‌رسد سهولت استفاده درک‌شده بر نیات رفتاری مسابقات اسکرچ   دانش‌آموزان کلاس 11 تأثیر بگذارد.

 

 

 

5. نتیجه گیری و پیشنهادات

 

این مطالعه با بررسی ارتباط بین سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، نگرش نسبت به استفاده و قصد رفتاری برای استفاده - چهار عامل مشخص شده توسط TAM، شناسایی چگونگی پذیرش برنامه نویسی Scratch توسط دانشجویان آفریقای جنوبی انجام شد. بنابراین، این مطالعه به دنبال کمک به ادبیات برنامه‌نویسی Scratch، و تأثیرات آن در مدرسه آفریقای جنوبی از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۱ است. (در هر دو کلاس 10 و 11) قصد رفتاری برای استفاده از Scratch. یافته‌ها همچنین نشان داد که سهولت استفاده درک‌شده در بین پاسخ‌دهندگان درجه 10 و 11 به‌طور مسابقات اسکرچ   معنی‌داری بر قصد رفتاری استفاده از Scratch تأثیر نمی‌گذارد.

 

وقتی داده‌های سؤالات نظرسنجی بسته (کمی) و سؤالات باز (کیفی) با هم در نظر گرفته شد، مشخص شد که دانش‌آموزان پایه یازدهم نسبت به دانش‌آموزان کلاس دهم پاسخ منفی‌تری به  Scratch competitions  سودمندی اسکرچ نشان دادند. داده‌های حاصل از پرسشنامه پیمایشی به دست آمده است