زبان های اسکریپت دقیقا برعکس هستند.  برنامه نویسی کودکان آنها اغلب تفسیر می شوند، به این معنی که کد آنها به جای گذراندن یک فرآیند کامپایل در یک برنامه، در لحظه اجرا می شود. زبان های توسعه وب اغلب زبان های برنامه نویسی هستند.

زبان های نشانه گذاری دقیقاً زبان های برنامه نویسی نیستند، اما برای توسعه وب استفاده می شوند. اینها برچسب های قابل خواندن توسط انسان هستند که برای قالب بندی یک سند استفاده می شوند.

زبان‌های توسعه وب در ایجاد وب‌سایت‌ها، هم در فرانت‌اند و هم در پشت‌اند، تخصص دارند.

زبان های فرانت اند (یا سمت کلاینت) یک وب سایت را در مرورگر کاربر تغییر می دهند. به عنوان مثال، کلیک کردن بر روی چیزی در وب سایت و تولید یک انیمیشن نتیجه برنامه نویسی frontend مانند CSS، HTML5 و JavaScript است. معمولاً با ترکیبی از همه این زبان ها تولید می شود.

زبان های پشتیبان (یا سمت سرور) یک سایت را در سمت سرور یا برنامه تغییر می دهند. به عنوان مثال، ارسال داده های فرم یا تغییر چیزی در پایگاه داده از برنامه نویسی باطن می آید.

همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از افراد از اصطلاح "زبان های برنامه نویسی" برای اشاره به کل زبان های برنامه نویسی استفاده می کنند. زبان برنامه نویسی یک زبان برنامه نویسی تخصصی است، اما همه زبان های برنامه نویسی زبان برنامه نویسی نیستند.

همه زبان‌هایی که در زیر توضیح داده می‌شوند، به معنای دقیق زبان برنامه‌نویسی نیستند، اما همه آنها برای ایجاد کد استفاده می‌شوند.زمان شروع!آیا می خواهید یک توسعه دهنده باشید؟